Goodreads

Genre: fantasy, YA
Sidantal: 622
År: 2013

Tack till Semic Bokförlag för recensionsexemplaret!

Handling

Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue ...

Bedömning & Tankar

Hemligheternas Rike är en riktigt tegelsten till bok, men man ska inte låta storleken skrämma bort en. För bakom ett vackert omslag ligger ett stort äventyr med spänning och kärlek!

Redan då Bitterblue dök upp i första boken, Tankeläsaren, så har jag längtat efter att faktiskt få läsa en bok med hennes PoV. Så mitt gillande av boken är ju lite präglad av det, men det hindrar mig inte från att se bokens verkliga värde. Hemligheternas Rike är helt klart min favorit i hela Cashore's serie!

Själva handlingen är centrerad till Bitterblue och hennes handlingar som drottning, så den innehåller en hel del politik. Så jag kan tänka mig att folk som inte gillar lite långa detaljrika (vissa vill säga utdragna) handlingar eller politiska krig vid ett hov, speciellt inte med tanke på hur lång boken faktiskt är. Jag däremot njöt av just de detaljerna, för det kändes nästan som om man blev en del av handlingen (eller det var iallafall lättare att föreställa sig).

Under de två första böckerna fick man läsa om Katsa respektive Flamma, båda vilka har krafter utöver det vanliga. Och att då få läsa om Bitterblue som är en vanlig människa är en otrolig skillnad. Eftersom Bitterblue måste förlita sig på sin egen förmåga att utföra saker, gör henne till en mycket starkare karaktär i mina ögon än Katsa eller Flamma någonsin kommer att vara. Och det att Bitterblue också är drottning över ett helt land som hon försöker bygga upp igen är bara ännu ett argument om vilken fantastiskt stark person hon verkligen är!

En av de bästa sakerna med serien är dess miljö. Jag kan lätt föreställa mig alla kungadömena som kämpar med och mot varandra för att få kontroll, all förstörelse som Leck orsakade innan hans nederlag i Tankeläsaren. Och addera sedan touchen med Särlingar så får man en lite medeltida miljö med stora fantasyinslag! Rekommenderar alla böckerna varmt!

Favoritkaraktär: Saf

Bästa del/scen: festen i byn

Citat
"Attackera mig", sa hon.
"Ursäkta?"
"Du borde attackera mig, så får vi se vad han gör. Han är säkert ganska uttråkad - det skulle göra honom gott."
"Finns det inte risk för att han hugger ner mig med sitt svärd?"
"Åh." Bitterblue skrattade till. "Jo, det gör väl det. Det vore ju synd"
"Det glädjer mig att du tycker det."

Kan en äggplanta någonsin vara vacker?

"Ger inte gåvor sig till känna under barndomen?"
Han rykte på axlarna. "Vad det än är, måste det vara någonting jag aldrig har behövt. Som, jag vet inte... att kunna äta en tårta stor som en tunna utan att få ont i magen. Fast det vet jag att det inte är, för jag har provat. Tro mig", sa han och himlade plågat med ögonen. "Jag har provat allt."

Andra delar i serien:
1. Tankeläsaren (eng. Graceling)
2. Monstrets Dotter (eng. Fire)