lördag 11 maj 2013

Underbara Helvete - Jamie McGuire

Underbara Helvete (Beautiful #1) av Jamie McGuire
eng. Beautiful Disaster 

Genre: contemporary, romance, new adult
Sidantal: 358
År: 2013

Tack till Kalla Kulor för recensionexemplaret!

Handling
Abby har lämnat sitt mörka förflutna bakom sig, fast besluten att aldrig återvända. Tillsammans med sin bästa kompis America har hon flytt till Eastern University för att börja ett nytt liv. Hädanefter ska hon vara en duktig flicka. Men så möter hon Travis, killen som slåss för pengar på illegala slagsmålsklubbar och som alltid har ett koppel av tjejer efter sig.

Abby lovar sig själv att aldrig falla för Travis och i stället inleder de en vänskap. En vänskap som med tiden fördjupas och intensifieras tills den plötsligt har förvandlats till just det Abby med alla medel försökt undvika. Hon vet att de inte är bra för varandra, ändå kan hon inte hålla sig borta ifrån honom.

Deras relation blir snart alltmer kaotiskt upp och ner, destruktivt hänförande och fullkomligt underbar. Samtidigt smyger sig Abbys förflutna allt närmare och hotar att rämna hela deras värld.

Bedömning & Tankar
Från början hade jag bara en liten föraning om vad Underbara Helvete handlade om, men jag visste inte att den skulle vara så beroendeframkallande!  Boken var så bra att jag läste ut den på bara några timmar!

Jag kan nämna redan från början att jag tycker att boken i helhet är otroligt välskriven, och skildringen om Abby och Travis måste vara något av det bästa jag har läst om. Deras förhållande förändras ständigt och det är ständigt överraskningar. Och trots att jag tycker att Travis kunde vara onödigt våldsam ibland och Abby kunde vara lite mer öppen om sig själv, så passar det in på deras karaktärer. Och de förändras ju senare i boken, så jag ser det helt enkelt som en utveckling av deras personligheter.

Min favorit karaktär var helt klart Travis. För trots att man följer allt genom Abbys ögon, så känns det som om man lär känna honom bättre än henne, och enligt mig är Travis helt klart en mer intressant karaktär än Abby. Jag älskade hur gullig och rar han kunde vara mot Abby, alltså vem vill inte ha en sådan pojkvän?

Det finns många grupper/genré som man kan dela in böcker i (contemporary eller paranormal romance, barnböcker eller ungdomsböcker etc.), men Underbara Helvete är den första boken jag läser som tillhör genren New Adult. Som namnet antyder så är ofta böckerna mer inriktade för mognare läsare, eftersom de kan vara lite mer steamy och ha lite mer våld och angst än vanliga ungdomsböcker. Det är iallafall så jag har förstått det. ^^

Jag kan verkligen rekommendera Underbara Helvete till alla som letar efter något annorlunda och fräscht att läsa! Garanterat kommer ni inte kunna lägga ner boken ens innan ni har läst ut den!

Favoritkaraktär: Travis
Bästa del/scen: Las Vegas



Andra delar i serien:
1. Beautiful Disaster (sv. Underbara Helvete)
2. Walking Disaster

3 kommentarer:

  1. fick hem denna i går och ska snart börja läsa!

    SvaraRadera
  2. Jag älskade den också! Har precis läst ut den och kan inte vänta tills jag får läsa från Travis synvinkel! :)

    SvaraRadera