fredag 8 mars 2013

Giftet - Maria V. Snyder

Giftet (Yelena Zaltana #1) av Maria V. Snyder
eng. Poison Study (Study #1)
Goodreads

Genre: fantasy, äventyr, YA

Sidantal: 368
År: 2012

Tack till Harlequin för recensionexemplaret!


Handling

Mord, kaos och magi ...

Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.


Bedömning & Tankar
Snyder är en författare som jag har varit nyfiken på ganska länge nu, jag har till och med flera böcker av henne hemma. Och nu efter att ha läst Giftet ser jag ännu mer fram emot att läsa hennes andra verk, för det är något med sättet hon skriver som får en att glömma tid och rum. 

Historien om Yelena som går från dödsdömd till provsmakare är minst sagt väldigt spännande. Hela mysteriet med hennes bakgrund stod som en fråga under hela berättelsen och ändå in i slutet, och det är nog en av de bäst skrivna böckerna jag har läst som kan behålla intresset samtidigt som den frågan finns i bakhuvudet hela tiden. För i andra fall brukar jag bli väldigt irriterad på hela boken för att den inte innehåller mer, men Giftet hade tillräckligt för att det inte skulle bli på det sättet. 

Samhället som Snyder har byggt upp var väldigt intressant faktiskt, och något som gjorde boken väldigt läsvärd - för det mesta för att det skiljer sig så mycket från vårat eget och det fanns alltid något nytt och spännande. Yelena är uppvuxen i en militärstat som styrs av en Befälhavare som har högsta makten, och det som fångade min uppmärksamhet mest var lagen som presenteras redan i första kapitlet, nämligen att alla står lika inför lagen. Så om man t ex hade dödat en person, så skulle man själv ställas inför en dödsdom.

Jag förstörde läsningen en hel del för mig själv genom att redan vid början kunna gissa hela slutet. Boken var väldigt förutsägbar och om det inte hade varit för några överraskningarna, skulle jag nog ha tröttnat redan innan halva boken. Men jag är väldigt glad över att det inte blev så, för jag gillade handlingen väldigt mycket efter att ha läst ut den!

Jag kan inte vänta på att skaffa andra delen som kommer ut i April! Vill bara kasta mig över den och återgå till världen Snyder har byggt upp.

Favoritkaraktär: Yelena

Bästa del/scen: Början


Citat
"Jag tror inte att jag hade klarat deras audition, Yelena. Jag hade nog satt eld på håret vid det här laget."
"Men man måste väl göra allt för kosten eller hur?"

"Till synes bräcklig, men med en styrka man inte upptäcker vid första anblick."


"Men glädjen var som en fjäril som landade på en hand - en kort vila innan den flög iväg."


Den hittills kompletta serien:
1. Giftet (eng. Poison Study)
2. Magin (eng. Magic Study) (april 2013)
3. Fire Study

5 kommentarer:

  1. Magin har redan kommit ut? Så du behöver inte vänta på del 2 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt förlaget kommer Magin ut i April, men den finns att läsa på engelska. Men väntar hellre på den svenska översättningen. :)

      Radera
  2. OMG FINNS DEN PÅ SVENSKA?!?!?!?! :D :D :D BOKEN ÄR JU GRYM!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp! :D Gissar på att de ger ut hela trilogin i år!

      Radera