torsdag 7 februari 2013

Revolt - Lisa Rodebrand

Tack till författaren som skickade mig ett exemplar!


Revolt av Lisa Rodebrand
Goodreads

Genre: science fiction, YA

Sidantal: 165
År: 2011

Handling

André och hans vän Christian lever i en framtid där klykonerna har makten. Tillsammans har pojkarna gjort uppror mot förtryckarna, men deras kamp för frihet är långt ifrån över. Nu är de på vandring mot en stad vid kusten, där mannen som dödade Andrés far befinner sig.

Under vandringen störtar ett rymdskepp i skogen och ut ur vraket kommer Caroline. Hon är från Kolonin, en rymdstation där ingen känner till att klykonerna förslavat jordborna. Hennes mål är att avslöja sanningen och hämta hjälp, men först måste hon skaffa bevis.

Den kraschade rymdfarkosten lockar klykonerna till platsen. Ungdomarna tvingas att fly för sina liv, men får hjälp från oväntat håll...

Bedömning & Tankar
Ibland måste man komma bort från alla böcker man i normala fall läser, både för att det i längden kan bli väldigt tråkigt med samma sak hela tiden samt för att kunna utforska andra böcker inom andra genrer. Jag själv är en inbiten fantasynörd, jag läser typ ingenting utanför den genren. Visserligen läser jag fler dystopier nuförtiden men t.o.m. dem börjar jag tröttna lite grann nu efter att ha läst så många i följd. Det kanske var därför Revolt överraskade mig så mycket med sin enkla men ändå så komplicerade handling. 

Handlingen centrerar sig vid striden mellan jordborna och klykonerna, det är hela tiden strider mellan dem. Men det är bara det yttersta lagret av boken, för sedan finns det mer personliga kamper mellan olika karaktärer. Och det är där som Rodebrands talang visar sig, hon har lyckas skildra dem så bra och realistiskt, det gav hela berättelsen så mycket djupare mening än om det bara hade handlat om det stora kriget.

Revolt var för mig en bok som var både bra och dålig. Karaktärsskildring och relationer lyckas Rodebrand skriva om väldigt bra, de kändes väldigt realistiska och det är ju alltid något som uppskattas. Men eftersom det hände så mycket på så få sidor, kändes det som om berättelsen var för kort. Jag skulle gärna ha velat läsa mer om de olika samhällena och alla karaktärerna, så några hundra sidor till hade inte varit dumt!

För att vara en debutroman är jag väldigt imponerad, det märks verkligen att den är väldigt genomtänkt. Alla händelser har en betydelse för vidare handling, och jag blev förvånad över hur mycket jag faktiskt kände för karaktärerna. Vissa scener beskrivs så detaljerat att jag bara ville lägga ner boken och lugna ner mig - vilket faktiskt ger boken en guldstjärna i kanten!

Rekommenderar den till alla som letar efter en fartfull och snabbläst bok med massor av action. 


Favoritkaraktär: André

Bästa del/scen: striden med Keyel på taket


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar