söndag 24 februari 2013

Planer på G: Temaläsning!

Som jag hintad om lite här och där på bloggen så har jag haft tankar på att haka på det här med temaläsning. Det är så många som håller på med det och det verkar så kul, så jag tänkte också prova på det! Det kan också ge mig en chans att bli av med lite olästa böcker på ett roligt sätt, men det är bara en bonus!

Till en början kommer jag bara att läsa de böckerna jag har hemma, men senare hade jag tänkt ha lite röstningar för att bestämma vilket tema samt böcker jag ska ha. Men för de första 2-3 månaderna har jag tillräckligt med böcker hemma, så det lär dröja ett tag innan röstningarna dras igång. 

Lästemat för mars är faeries!


Böckerna jag planerar att läsa:

Innocent Darkness av Suzanne Lazear

Wish. Love. Desire. Live.

Sixteen-year-old Noli Braddock's hoyden ways land her in an abusive reform school far from home. On mid-summer's eve she wishes to be anyplace but that dreadful school. A mysterious man from the Realm of Faerie rescues her and brings her to the Otherworld, only to reveal that she must be sacrificed, otherwise, the entire Otherworld civilization will perish.

Detta är en av böckerna som jag köpte till min 2013-beställning, och det kommer nog att bli den första boken jag läser i temat. För jag är väldigt nyfiken och eftersom den även ingår i Steampunk-genren (som är en av mina favoriter) så hoppas jag verkligen att den är bra!

-------------------------------------------------------------

Wings av Aprilynne Pike

Laurel was mesmerized, staring at the pale things with wide eyes. They were terrifyingly beautiful - too beautiful for words.

Laurel turned to the mirror again, her eyes on the hovering petals that floated beside her head. They looked almost like wings.

In this extraordinary tale of magic and intrigue, romance and danger, everything you thought you knew about faeries will be changed forever.

Gillar verkligen omslaget! Så himla fint med en blomma som liksom sträcker sig mot himlen. Inte för om jag vet om det har något med handlingen att göra, det nämns lite om de i texten men får väl svaret när jag har  läst den. 

-------------------------------------------------------------

Hela Iron Fey serien av Julie Kagawa
- Järnkonungen
- Järnprinsessan
- Järndrottningen
- Järnriddaren

MEGHAN CHASE har ett hemligt öde – ett som hon aldrig kunnat föreställa sig … Det har känts som att något varit lite udda med Meghan ända sedan hennes pappa mystiskt försvann tio år tidigare. Hon har aldrig riktigt passat in i skolan, eller i hemmet. När en mörk främling börjar betrakta henne på avstånd, och hennes bäste vän blir märkligt överbeskyddande, inser Meghan att något är på väg att hända.

Men hon hade aldrig kunnat gissa sig till sanningen: att hon är en mytisk älvkonungs dotter och en pjäs i ett blodigt krig. Meghan kommer nu att få reda på hur långt hon är beredd att gå för dem hon älskar, och för att stoppa en ondska som ingen magisk varelse någonsin vågat sätta sig upp emot.

Och hon kommer också att få veta hur det känns att finna kärleken i en ung prins som hellre vill se henne död än låta henne komma honom nära …

En omläsning av Iron Fey på svenska, var över ett år sedan jag läste den och jag ser så fram emot att läsa den igen!!

-------------------------------------------------------------

Glimmerglass av Jenna Black

It's all she's ever wanted to be, but it couldn't be further from her grasp...

Dana Hathaway doesn't know it yet, but she's in big trouble. When her alcoholic mom shows up at her voice recital drunk, again, Dana decides shes had enough and runs away to find her mysterious father in Avalon: the only place on Earth where the regular, everyday world and the captivating, magical world of Faerie intersect. But from the moment Dana sets foot in Avalon, everything goes wrong, for it turns out she isn't just an ordinary teenage girl, she's a Faeriewalker, a rare individual who can travel between both worlds, and the only person who can bring magic into the human world and technology into Faerie.

Dana finds herself tangled up in a cutthroat game of Fae politics. Someone's trying to kill her, and everyone seems to want something from her, from her newfound friends and family to Ethan, the hot Fae guy Dana figures she'll never have a chance with...until she does. Caught between two worlds, Dana isn't sure where she'll ever fit in and who can be trusted, not to mention if her world will ever be normal again.

Den här låter som en bok som jag verkligen kommer att gilla. Hoppas bara att förväntningarna når upp till verkligheten!

-------------------------------------------------------------

7 böcker är väl en ganska bra början? Kommer att börja 1 mars, och fram tills dess borde jag ha hunnit läst ut alla böcker jag läser nu - så jag kommer kunna börja med temaläsningen direkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar