lördag 5 januari 2013

The Goddess Legacy - Aimée Carter

The Goddess Legacy (Goddess Test #2.5) av Aimée Carter
Goodreads

Genre: fantasy, YA
Sidantal: 395
År: 2012

Bedömning & Tankar
Eftersom det här är en samling med noveller från samma serie tänkte jag göra den lite annorlunda i jämförelse med tidigare. Handlingen för varje novell finns under titeln i kursivt, sedan har jag skrivit kort om vad jag tyckte om berättelsen. Underlättar väldigt mycket i jämförelse med att skriva om alla fem på en gång. De är skriva i tidsföljd, så den första börjar i antikens Grekland och den sista slutar där första boken, The Goddess Test, börjar.

The Goddess Queen
Calliope/Hera represented constancy and yet had a husband who never matched her faithfulness….

Den gav en väldigt bra bakgrund till varför Calliope blev som hon blev i böckerna om Kate. Man får uppleva all hennes känslor och smärta, vilket i sin tur gjorde att jag något ändrade min åsikt om henne. Innan jag läste The Goddess Queen trodde jag bara hon gjorde allt för svartsjuka, men det var så mycket mer.

The Lovestruck Goddess
Ava/Aphrodite was the goddess of love and yet commitment was a totally different deal….

Carter ger en väldigt annorlunda syn på Ava än vad jag har läst i om i grekiska myter, men jag gillar hennes version väldigt mycket. Ava är en sådan person som kräver att ge och få kärlek, som kärlekens gudinna alltså. Jag blev väldigt rörd av hennes beslut i slutet av novellen - det var verkligen ett bra val för ett närmast omöjligt problem.

Goddess of the Underworld
Persephone was urged to marry one man, yet longed for another….

Jag blir så himla frustrerad på Persephone! Snacka om att alltid vara ute efter det omöjliga hela tiden, och hur hon manipulerade folk hela tiden. Hon är aldrig nöjd! Nej, denna novell var verkligen en besvikelse.

God of Thieves
James/Hermes loved to make trouble for others#151;but never knew true loss before….

Av alla novellerna var detta min absoluta favorit. Man fick se en helt ny sida av James, en som vill göra allt för att försäkra sig om sina vänners glädje och säkerhet. Dessutom gillade jag all action som fanns med, det gjorde den så mycket mer spännande att läsa! Det var också från den här novellen som man fick reda på varför de ändrade deras namn.

God of Darkness
Henry/Hades's solitary existence had grown too wearisome to continue. But meeting Kate Winters gave him a new hope….

God of Darkness ger en kort redovisning hur Henry tänkte när han tog sitt beslut som resulterade i början av The Goddess Test. Den var mer intressant än spännande och väldigt kort. Man får en mycket större förståelse för hur Henry tänker under de två första böckerna, vilket nog var själva meningen med den här novellen.



Kan inte undvika att se att jag tyckte mycket om den här novellsamlingen än de egentliga böckerna. Säger det mer om författaren eller karaktärerna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar