fredag 4 januari 2013

Shadow and Bone - Leigh Bardugo

Shadow and Bone (The Grisha #1) av Leigh Bardugo
Goodreads

Genre: paranormal, dystopi, YA

Sidantal: 358
År: 2012

Handling

Surrounded by enemies, the once-great nation of Ravka has been torn in two by the Shadow Fold, a swath of near impenetrable darkness crawling with monsters who feast on human flesh. Now its fate may rest on the shoulders of one lonely refugee.

Alina Starkov has never been good at anything. But when her regiment is attacked on the Fold and her best friend is brutally injured, Alina reveals a dormant power that saves his life—a power that could be the key to setting her war-ravaged country free. Wrenched from everything she knows, Alina is whisked away to the royal court to be trained as a member of the Grisha, the magical elite led by the mysterious Darkling.

Yet nothing in this lavish world is what it seems. With darkness looming and an entire kingdom depending on her untamed power, Alina will have to confront the secrets of the Grisha…and the secrets of her heart.


Bedömning & Tankar
Jag var väldigt förväntansfull när jag lånade Shadow and Bone. Den hade en sån unik framsida som fick mig att tänka på Ryssland (som miljön har blivit inspirerad av) med sina färgglad och annorlunda formade tak. Och sedan handlingen som lovade en dystopi värld där magi har en stor del av alla händelser. Men trots att den hade mycket locka med, så föll inte boken mig helt i smaken även om var väldigt bra. 


Alina är bokens huvudkaraktär och från vars perspektiv man får följa alla händelser. Hennes röst var väldigt bra tyckte jag, beskrivande och väldigt personlig. Men hon var något... vad kallas det? Medryckande? Glida med strömmen? Hon gjorde det som förväntades för henne, trots att hon själv inte ville göra de sakerna. Men det blev till slut bättre, och då uppskattade jag hennes val och lösningar på hennes problem mer. 

Något som störde mig mycket med boken var takten under större delen när Alina tillbringade sin tid som lärling. Det hände ingenting! Även om samhället och handlingen var intressant att läsa om, så kan det inte hålla en fast utan att det händer något. 

Jag tycker att samhället Bardugo har byggt upp med magiker (Grisha/s?) var väldigt intressant. Det är mycket som handlar om politik och en magikers förmåga avgör hur mycket inflytande man har. Och att de dessutom måste ha kungens välsignelse hela tiden (något i alla fall) så påminner mig det också lite om ett feodalsamhälle (där kungen har den största makten och hans undersåtar är beroende av hans gåvor för att få ha någon makt överhuvudtaget). Det är en rätt så stor blandning av allt och ingenting, vilket gjorde det extremt roligt att läsa om det.

En liten tankegång som innehåller spoiler, markera för att läsa! [Jag trodde faktiskt att Alina och Darkling skulle forma något slags kärleksförhållande, att det skulle bli ett lärare-elev förhållande. Blev ganska glad över det inte blev så! En jättebra twist sådär nära slutet. :-)]

Inte en av de bästa böcker jag har läst, men den hade mycket i innehåll och blev mycket bättre närmare slutet. Hoppas mer på nästa bok i serien!
Favoritkaraktär: Alina

Bästa del/scen: föreställningen




Citat:
“You're very welcome," she said, giving my hair a hard tug. "You should be used to being gawked at by now."
"And yet I'm not."
"Well, if it gets too bad, give me a signal, and I'll get up on the banquet table, toss my skirt over my head, and do a little dance. That way no one will be looking at you.” 

2 kommentarer:

  1. Shadow and Bone har jag hemma och är väldigt nyfiken på. Synd att du inte gillade den så mycket. :/

    sv: Jag har faktiskt inte tänkt på det så.. Däremot är första boken oerhört lik Vampire Academy. Det är mer som Pure/Moroi och Daimon/Strigoi. Handlingen skiljer sig från VA i andra boken, men det kan vara lite jobbigt i första. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sånt som händer med jämna mellanrum.

      Radera