söndag 20 januari 2013

Elementens Väktare - Emma Lundqvist

Tack till Mörkerdottir för recensionexemplaret!


Elementens Väktare av Emma Lundqvist
Goodreads

Genre: fantasy, romance, YA
Sidantal: 194
År: 2010

Handling
Efter en tragisk händelse, för svår för Karima att återhämta sig från, flyr hon från sin fosterfamilj och sina plikter som den blivande Eldväktaren. Hennes självvalda isolering pågår i tre år; ända tills hon tvingas bryta den för att försöka avvärja den fara som hotar eldens elementarandar, vilka hon som Väktare är utsedd att bistå.

Karima väcker motvilligt liv i de magiska krafter som hon tagit avstånd ifrån och tillsammans med den trygge Od Jordväktare, den svårgripbare Simel Vattenväktare och den fascinerande Nilor Luftväktare ger hon sig ut på en oviss färd för att försöka undsätta de fyra elementens andar.

Det visar sig bli en färd som kommer att förändra Karimas liv på fler sätt än hon kunnat ana och slutligen ge svaren på hennes förflutnas gåtor.

Historien om Elementens Väktare vänder sig till dem som längtar efter fantasy som ersätter blodiga krig och ändlösa maktkamper med spänning och romantik.

Bedömning & Tankar
Med tanke på att jag gillade Emma Lundqvists De Andra Sagornas Bok trodde jag att även hennes andra bok skulle falla mig i smaken. Hur fel kunde jag ha.

Från början hade jag ganska svårt att komma in i handlingen. Så jag försökte att inte vara för kritiskt och det blev bättre i ungefär 60 sidor, innan jag återigen hade svårt för den. Till slut släpade jag mig genom de sista sidorna och kände mig nästan lite lurad med tanke på slutet. 

Men handlingen hade sina starka och annorlunda sidor. Språket var väldigt fint skrivet och passade bra in i världen som var uppbyggd. Men boken blev ganska utdragen med att man hela tiden fick följa hur Karima och de andra reste från plats till plats, och det bröts ibland för korta händelser som bara tog upp några sidor innan de reste vidare.

Jag har aldrig tidigare läst en bok med elementandar, men jag har själv haft tankar på att skriva flera böcker med dem. Och det var intressant att se hur världen fungerade med magin och alla vidunder, vilket är en av bokens starka sidor. 

Jag är säker på att det finns personer som gillar Elementens Väktare, men jag var inte en av dem. Personligen skulle jag rekommendera den här till något yngre personer som vill läsa böcker med fantasy och magi. 

Favoritkaraktär: Nilor
Bästa del/scen: Karimas prov


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar