måndag 21 januari 2013

2 x Minirecension

Daimon (Covenant #0.5) av Jennifer L. Armentrout
Goodreads

Vad jag har sett så är det inte många svenska bokbloggare som har läst Covenant-serien. Och det gjorde det ju lite roligare att läsa att det inte fanns så mycket att grunda mina förväntningar på. 

Daimon ska vara en omtolkning av grekisk mytologi, och i den här novellen märks det av, men det är mer en introduktion till världen och dess uppbyggnad än en egentlig berättelse. 
Alexandria "Alex" påminner mig lite om Rose från Vampire Academy, de är båda någon typ av "halvblod" och tränas för att slåss och försvara "fullbloden" i deras värld. Men efter det så försvinner många av liknelserna, iallafall vad jag läst hittills. 
En väldigt bra första inblick i Armentrout andra serie (eller är det hennes första?) och som vanligt älskar jag hennes skrivsätt och hur hon lätt kan få läsaren att sitta på nålar!

Betyg: 5/5 stjärnor



Hunt (Shifters #6.5) av Rachel Vincent
Goodreads

Novellen Hunt tillhör Vincent vuxenserie Shifters och utspelar sig efter sista boken. Hunt publicerades i novellsamlingen Chicks Kick Butt och följer varkatten Abby som spelade en roll i första boken HerrelösDessutom vill jag redan från början säga att serien är ganska våldsam och tar upp sådana ämnen som yngre eller känsliga personer inte vill läsa om, så för er som inte vill läsa mer gör inte det. 

Det är en otrolig kontrast mellan Abby från tidigare och den Abby som man läser om i novellen. Hon har verkligen växt från den rädda flickan till den pålitliga tjejen som försöker rädda sina vänner från jägare. Jag berördes väldigt starkt av hennes situation och hur mycket hon hängde på hoppet i slutet. 

Novellen avslutades med en sort av cliffhanger, inte så stor som att den avslutades mitt i en händelse utan mer som "varje slut är en ny början"-typen. Det får mig att undra om Vincent kommer att göra en spin-off till Shifters...

Betyg: 4/5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar