måndag 10 december 2012

TAG: "Your Life As A Reader"

Hittade denna enkät från Bookrelated som jag tyckte var väldigt rolig! Så jag bestämde mig för att göra den, i brist på annat. :P

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag var ganska gammal innan jag verkligen började att läsa böcker. Det var inte förrän i 11-års åldern innan jag började sluka bok efter bok. 

2. Vad är titeln på den första boken du läste?
Kommer inte ihåg, men jag brukade läsa (läs: titta på bildern) i en massa Disney-böcker innan jag gick över till heltext.

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Eldens Gåva av Noomi Hebert. Det är en blandning mellan manga och vanlig textbok. Jag gillade den väldigt mycket eftersom den var så spännande samtidigt som huvudkaraktärerna var så himla bra!


4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Det tidigaste minnet är nog när mina äldre bröder brukade läsa högt för mig när jag var väldigt liten. 

5. Hur många böcker äger du just nu?
Oj, eftersom jag inte har alla mina böcker där jag bor för tillfället så räknar jag bara dem jag har här. Och då blir det 198 + alla de andra böcker hemma hos mamma.

6. Vilken av dem är din favorit?
Jag har många favoriter, men om jag måste välja... Mina böcker av Cassandra Clare! Älskar hennes skrivsätt som alltid lockar mig att skratta.

7. Vilken av dem ogillar du mest?
Ingen. Om jag inte gillar en bok så är jag helt enkelt neutral för den. Det är bara vissa böcker som jag lånar som jag ogillar mest. 

8. Vilken är din favoritgenre?
Min absoluta favoritgenre är fantasy! Det finns inget bättre än att drömma bort sig bland drakar och troll.

9. Hur ofta läser du?
Jag läser i stort sett varje dag. När jag är ledig brukar jag gärna ägna hela dagen åt att bara läsa ut en bra bok.


10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Läser mest ungdomsböcker, men det innebär inte att jag inte läser vuxenböcker också. Jag gillar båda.

11. Snabb, medelmåttig eller snabb läsare?
Är nog en blandning mellan medelmåttig och snabb läsare, ibland kan jag bara släpa mig genom en bok eller bara störta genom hela sidor på sekunder.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Gail Carriger. Jag älskar verkligen hennes serie Parsol Protectorate, med all humor, känslostormar och fantasyinspirerade samhälle. Verkligen annorlunda och jag älskade att utforska den världen hon byggt upp.

13. Pocket eller inbundet?
Storpocket, inte lika stor, tung och klumpig som inbundet kan vara ibland men inte heller den lilla texten eller grepp som små pocketböcker brukar ha.

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Daemon Black från Lux-serien av Jennifer L Armentrout. Älskar honom!


15. Vem är din favoritskurk?
Valentine Morgenstein från the Mortal Instruments av Cassandra Clare.

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Mellan 2-6 stycken ungefär. Brukar oftast variera ganska mycket. Jag börjar på en massa böcker, läser bara några sidor innan jag går över till en annan bok. 

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Självklart. Min största dröm är att bli publicerad författare! Får se när det händer bara. Vänta och se! 

18. Tror du att läsplattor kommer att ta över de fysiska böckerna?
Trots att det nog kommer att bli ganska populärt så tror jag att riktiga böcker alltid kommer att finnas kvar. Det finns nämligen inget som går upp mot att hålla en riktigt bok i händerna enligt mig.

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Jag kan inte förställa mig att jag inte kommer att göra det. Med tanke på hur mycket jag älskar att läsa, vill jag bara att mina barn ska uppleva samma sak som jag. Får kanske skapa ett beroende hos dem redan från vaggan... :-P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar