söndag 2 december 2012

Golems Öga - Jonathan Stroud

Golems Öga (Bartimaeus #2) av Jonathan Stroud
eng. The Golem's Eye (Bartimaeus #2)
Goodreads

Genre: Urban Fantasy, YA, Äventyr
Sidantal: 558
År: 2005

Handling
Nathaniel har tilldelats en prestigefylld tjänst på inrikesdepatementet i sin egenskap av magisk wonderboy. Men han är klämd mellan intrigerande magiker och motståndsrörelse allt fräckare attacker. Till slut ser han ingen annan utväg än att åter ta hjälp av den besvärlige men kvicktänkte djinnen Bartimaeus.

Bartimaeus spricker nästan av ilska när han på nytt blir frammanad av pojkslyngeln Nathaniel. Knappt tre år har gått sedan deras senaste äventyr, som så när kostade dem båda livet. Nu måste de kämoa mot en golem, en enorm magislukande lerfiger, som härjar i London. Dessutom släpper motståndsrörelsen lös en mäktigt, men fullkomligt bindgalen, demon när de bryter sig in i den legendariske premiärministern Gladstones grav.

Bedömning & Tankar
En omläsning av några av mina favoritserier. Andra boken i serien bjuder på samma humor och spänning som den första boken gjorde med ribban ännu högre!

Det finns en viss likhet mellan Golems Öga och första boken - ett större mysterium som måste lösas med massor av händelser och sköna sidkommentarer från Bartimaeus. Men problemen skiljer sig som dag och natt, vilket jag gillade väldigt mycket. Inte så roligt att läsa om samma saker i samma serier. Dessutom så följer man en ny berättarröst, Kitty, en medlem i motståndsrörelsen som stöter ihop med Nat och Bart flera gånger.

En ny karaktär är Queezle, en gammal vän till Bartimaeus. Jag gillade verkligen vänskapen mellan dem, den var så fin! Det märktes tydligt att de kände varandra väl och brydde sig om varandra. De anförtror deras känslor och stöttar den andra. Men jag kunde inte förstå varför Stroud gjorde som han gjorde! Det var en av de mest känslosamma delarna av boken, men jag ska inte avslöja vad det är för er som inte har läst boken. 

En fråga som dök upp under läsningen; är inte Nathaniel lite väl ung för att vara i regeringen? För hur många tonåringar finns det där egentligen? Trovärdigheten sprack lite vid det hållet, men jag tänkte vidare att Nat är en väldigt smart och mogen, om än lite egoistisk och maktlystern, så det passar honom som handen i handsken. Han verkar sköta sig jobb rätt så bra i alla fall. 

Golems Öga är en fantastiskt uppföljare som jag verkligen gillade, och jag rekommenderar hela serien till er som gillar sarkasm, magi och äventyr i London.

Favoritkaraktär: Bartimaeus, såklart!

Bästa del/scen: Prag
Citat: "Jo, men kan man lita på er?" Kavka lät höra en tung suck. "Ni är trots allt britt. Jag ska fråga er demon." Han vände inte bort blicken från Nathaniel när han talade. "Vad säger ni? Kan man lita på honom?"
Jag blåste upp kinderna och pustade kraftigt. "Knepig typ. Han är magiker. Enligt definitionen skulle han sälja sin egen farmor till tvåltillverkning. Men han är marginellt mindre korrumperande än somliga av dem. Kanske.  En aning."
Nathaniel tittade på mig. "Tack för denna rungande reklam, Bartmaeus.
"Åh, det var så lite."
- Kavka, Nathaniel och Bartimaeus



Andra delar i serien:
0.5. The Ring of Solomon
1. Amuletten från Samarkand
2. Golems Öga
3. Magikerns Port

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar