fredag 9 november 2012

The Immortal Rules - Julie Kagawa

Titel: The Immortal Rules
Författare: Julie Kagawa
Serie: Blood of Eden #1
Sidantal: 485
Förlag: Harlequin Teen
År: 2012

Omläsning: nej


Handling (från Goodreads)

In a future world, vampires reign. Humans are blood cattle. And one girl will search for the key to save humanity."Allison Sekemoto survives in the Fringe, the outermost circle of a vampire city. By day, she and her crew scavenge for food. By night, any one of them could be eaten.

Some days, all that drives Allie is her hatred of "them." The vampires who keep humans as blood cattle. Until the night Allie herself is attacked--and given the ultimate choice. Die...or become one of the monsters.

Faced with her own mortality, Allie becomes what she despises most. To survive, she must learn the rules of being immortal, including the most important: go long enough without human blood, and you will go mad.

Then Allie is forced to flee into the unknown, outside her city walls. There she joins a ragged band of humans who are seeking a legend--a possible cure to the disease that killed off most of humankind and created the rabids, the mindless creatures who threaten humans and vampires alike.

But it isn't easy to pass for human. Especially not around Zeke, who might see past the monster inside her. And Allie soon must decide what--and who--is worth dying for.


Bedömning

Wow, är vad jag tänker på när det gäller The Immortal Rules. Jag förstår inte varför jag dröjde så länge med att läsa boken, med tanke på Kagawas tidigare böcker - hur kunde denna inte vara bra?

Den är så annorlunda från böcker i Iron Fey-serien, mycket mörkare samt med en känsla av världens undergång och diktatorisk samhälle. Jag älskade det! Spänning, överlevnad och hopp för framtiden vävt tillsamman tills det kändes som om själv levde där genom Allie. 


Någon som jag verkligen gillade var Allie, eller Allison Sekemoto som hon egentligen heter, hon är nu officiellt en av mina nya absoluta favorit av kvinnliga karaktärer. En av de bästa sakerna med henne är att hon inte är helt perfekt. Allie gör misstag, hon gör beslut baserat på både känslor och tankar, hon vill lita på personer trots allt hon har gått igenom. Alla hennes styrkor och svagheter är vad som gör att jag gillar henne.


Jag gillade bokens uppdelning väldigt mycket, alla delar berättar om olika delar av Allies liv och på något vis blev det bättre när den var uppdelad än om det bara hade varit kapitel hela tiden. Annars skulle berättelsen nog ha känts väldigt lång, utan att det fanns något sorts uppehåll mellan alla större händelser. 


En av de saker som gör Kagawas böcker så läsvärda är hennes förmåga att måla upp annorlunda världen eller verkligheter. Som fe-landet Nevernever i Iron Fey, men vampyrsamhället som finns i The Immortal Rules är något som jag aldrig har läst i andra böcker förut. Det gjorde den ännu roligare att läsa!

En av de bästa böckerna som jag läst i år och nu ser jag bara fram emot att läsa fortsättningen, The Eternity Cure, som kommer ut i April nästa år! Men innan dess ska det komma ut en sorts prolog till The Immortal Rules, i Januari som heter Dawn of Eden. Den kommer jag också vilja läsa!

Favoritkaraktär: Allie

Bästa del/scen: Slutkampen
Citat: "Did he teach you how to bore you opponents to sleep? Because I think I missed that lesson"

Betyg


Handlingen 5+/5

Omslaget 3.5/5

2 kommentarer:

  1. Så glad att du också älskade denna boken! Helt fantastisk är Kagawa! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av århundradets bästa författare! :D

      Radera