torsdag 29 november 2012

Embrace - Jessica Shirvington

Embrace (The Violet Eden Chapters #1) av Jessica Shirvington
Goodreads

Genre: Paranormal Romance, YA, Urban Fantasy
Sidantal: 406
År: 2010

Handling 

It starts with a whisper: “It’s time for you to know who you are…”

Violet Eden dreads her seventeenth birthday. After all, it’s hard to get too excited about the day that marks the anniversary of your mother’s death. As if that wasn’t enough, disturbing dreams haunt her sleep and leave her with very real injuries. There’s a dark tattoo weaving its way up her arms that wasn’t there before. 

Violet is determined to get some answers, but nothing could have prepared her for the truth. The guy she thought she could fall in love with has been keeping his identity a secret: he’s only half-human—oh, and same goes for her.

A centuries-old battle between fallen angels and the protectors of humanity has chosen its new warrior. It’s a fight Violet doesn’t want, but she lives her life by two rules: don’t run and don’t quit. When angels seek vengeance and humans are the warriors, you could do a lot worse than betting on Violet Eden…


Bedömning & Tankar

Änglar är något jag kan läsa om hur mycket som helst, det finns så många vinklar och olika berättelser inom angelologi (läran om änglar) att man i stort sett kan stöta på vad som helst. Men av alla så är väl de om Nefilim mest populärast, men i Embrace får man se den på ett helt annat sätt.

Violet är berättelsens huvudperson och från vars perspektiv man följer allt som händer. De andra karaktärerna i boken fastnade jag nog mer för än Violet, speciellt Phoenix. Orden Bad Boy får en ny innebörd när det gäller honom. ;)

En av boken styrkor var världen som Shirvingston har byggt upp, jag gillade verkligen systemet med änglarna och hur Violet och de nefilim måste genomgå tester för att få sina krafter. Något som jag däremot störde mig på ibland var Violets berättarröst. Man förstår att hon har gått igenom en massa hemska saker och att de får konsekvenser för både henne och andra, men man behöver ju inte gnälla om det hela tiden!

I slutet var Embrace väldigt bra, och jag tror att Violet och berättelsen kommer göra som många andra serier; utvecklas och bli bättre med tiden. Så jag ska nog skaffa de andra böcker snart, får se när dock! 

Favoritkaraktär: Phoenix

Bästa del/scen: Violets test
Citat: "Did he hear? Of course he heard! Everyone hears those words." -Violet


Den hittills kompletta serien:
1. Embrace
2. Entice
3. Emblaze
4. Endless

4 kommentarer:

  1. Blev nu sugen att läsa den här serien! :)

    SvaraRadera
  2. Har aldrig hört talas om den förut! Coolt omslag i alla fall ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Boken har hur många omslag som helst! Tror jag räknade till ca 5 olika, men jag tycker bäst om denna verison :)

      Radera