måndag 29 oktober 2012

The Girl in the Clockwork Collar - Kady Cross

Titel: The Girl in the Clockwork Collar
Författare: Kady Cross
Serie: The Steampunk Chronicles #2
Sidantal: 416
Förlag: Harlequin Teen
År: 2012

Omläsning: nej

Övriga fakta
Jag har tidigare recenserat den tidigare böcken i serien: The Girl in the Steel Corset.

Handling (från Goodreads)

In New York City, 1897, life has never been more thrilling - or dangerous. 

Sixteen-year-old Finley Jayne and her "straynge band of mysfits" have journeyed from London to America to rescue their friend Jasper, hauled off by bounty hunters. But Jasper is in the clutches of a devious former friend demanding a trade-the dangerous device Jasper stole from him...for the life of the girl Jasper loves. 

One false move from Jasper and the strange clockwork collar around Mei's neck tightens. And tightens.


Bedömning

Eftersom jag var så besviken på den första boken i serien, hade jag inte någon tanke på att läsa fortsättningen. Men efter att ha sett den på biblioteket lånade jag ändå hem den, i förhoppning att den skulle vara bättre. Och det var den, i alla fall i jämförelse med The Girl in the Steel Corset.

Berättelsen är berättad från flera olika PoV, men det blev aldrig förvirrande eftersom det bara var ungefär 3 stycken olika röster. Jag gillade verkligen att läsa från Jaspers synvinkel, han var en av mina favoriter från första boken och fortsatte med det även i denna. Jag är lite svag för karaktärer som påminner mig om gamla western. :-P

Finley, Emily, Griffin och de andra påminner mig lite om X-men, med alla deras krafter som de tränar upp och använder i sina liv. Men med steampunk-anda så finns det förklaringar bakom alla deras krafter, vilket var ett stort ämne i den första boken.

Man märker en stor skillnad på handlingen mellan The Girl in the Clockwork Collar och The Girl in the Steel Corset, både vad gäller karaktärerna och handlingen. Det är en klar förbättring. och jag uppskattade den andra boken på ett sätt som jag inte gjorde med den första. 

Favoritkaraktär: Jasper

Bästa del/scen: (När Finley kommer tillbaka till hotellet för Griffin) markera för att läsa
Citat: “Don't you dare die. You have to live so I can curse you up and down for scaring me like this” 

Betyg


Handlingen 3.5/5

Omslaget 2/5

Den kompletta serien hittils:
1. The Girl in the Steel Corset
2. The Girl in the Clockwork Collar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar