måndag 22 oktober 2012

Free Four - Veronica Roth

Titel: Free Four
Författare: Veronica Roth
Serie: Divergent #1.1
Sidantal: 13
Förlag: Katherine Tegen Books
År: 2012

Omläsning: nej
Övriga fakta
Jag har tidigare recenserat de tidigare böckerna Divergent och Insurgent.

Handling (från Goodreads)
#1 New York Times bestselling author Veronica Roth retells a pivotal Divergent scene (chapter 13) from Tobias's point of view. This thirteen-page scene reveals unknown facts and fascinating details about Four's character, his past, his own initiation, and his thoughts about new Dauntless initiate Tris Prior.

Bedömning
Innan jag hittade Free Four på Goodreads hade jag inte den blekaste aning om att den ens existerade. Visst, författare ger väldigt ofta ut kortare noveller eller prologer för sina serier men det brukar vara mera ståhej och rop då - speciellt om det hör till så populär serie som Divergent. Eller så kanske det bara var jag som inte tittade på rätt ställen.

Novellen utspelar sig från Four/Tobias perspektiv under händelserna i kap 13 i Divergent. Roth har lyckas väldigt bra med att Fours personlighet som den var under Divergent, och att läsa mer om hans egen erfarenhet från dauntless och hans förflutna. 

Jag är inte riktigt säker på att den finns att köpa, men jag hittade en gratisversion att läsa via internet. Satt som på nålar under hela berättelsen, så bra var den! 

Blev en ganska kort recension, men för att inte spoila förmycket så säger jag bara att Free Four var en av de bättre noveller jag har läst och jag ser verkligen fram emot att läsa den avslutande delen i trilogin!

Favoritkaraktär: Four
Bästa del/scen: Knivkastningen av Four
Citat: “I feel like someone is pressing me into a mold that does not fit my body, forcing me into the wrong shape.” 


Betyg


Handlingen 5/5
Omslaget 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar