lördag 27 oktober 2012

Den Röda Handsken - Holly Black

Titel: Den Röda Handsken (eng. Red Glove)
Författare: Holly Black
Serie: Berörarna #2 (eng. Curse Workers)
Sidantal: 319
Förlag: B Wahlströms
År: 2012

Omläsning: nej
Övriga fakta
Jag har tidigare recenserat den första boken i serien Den Vita Katten.

Handling (från Bokus)
Cassel Sharpe trodde att han var en vanlig kille, tills han upptäckte att hans bröder manipulerat hans minnen. Nu vet han sanningen han är den mäktigaste beröraren av alla. En beröring av Cassels hand kan transformera vad som helst eller vem som helst till något annat.

När Cassels äldre bror Philip blir mördad försöker FBI rekrytera Cassel för att få hans hjälp med att lösa mordet. Den enda ledtråden är en övervakningsfilm från brottsplatsen där en kvinna med röda handskar syns. Men även maffian är på jakt efter Cassel de förstår hur användbar han kan bli för dem. Cassel måste ligga steget före båda sidor för att överleva. Men var kan han vända sig när han inte kan lita på någon allra minst sig själv?


Bedömning 
Den röda handsken påminner mig om varför jag verkligen gillar Holly Black, den är roligt, extraordinär och absolut beroendeframkallande. 

I jämförelse med den första boken så var Den röda handsken inte alls lika spännande, men fortfarande spännande bara inte lika mycket. Istället lades mer fokus på Cassels förhållanden, känslor och hans berörarförmåga. Hans förhållande med Lila var något som gjorde boken väldigt spännande att läsa, man visste aldrig riktigt vad som skulle hända näst. 

Cassel är något av en anti-hjälte, han är inte direkt god men han är inte helt ond heller. Jag tycker att Cassel på något sett representerar hur människor verkligen är och hur vi reagerar och agerar beroende på situation. Han är med andra ord en av mina favorit karaktärer. :)

Jag kanske är lite trögtänkt ibland, men det var verkligen en detalj bland bikaraktärerna som överraskade mig. Spoiler, markera för att läsa-->Att Daneca är en beröare.<-- Spoiler slut. Kände mig ganska korkad efteråt för att jag inte lyckades lista ut det, eller åtminstone misstänka det. 

Den Röda Handsken var i slutet en väldigt bra bok att fördriva tiden med, dock hände det väldigt mycket hela tiden som gjorde att själva handlingen kom i skymundan. 

Ska leta fram lite fler böcker av Black. Det finns ju bland annat Spiderwick-serien, men hon har ju gett ut många fler.  Dessutom längtar jag efter att läsa nästa bok i serien, Black Heart. Det ska även komma en fjärde bok till Juni nästa år. 

Favoritkaraktär: Cassel
Bästa del/scen: Mötet på klubben

Betyg


Handlingen 4/5
Omslaget 4/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar