måndag 24 september 2012

Favoritböcker per genre

Alla personer har förstås sina egna favoritböcker, och som en stor läsare har jag provat det mesta genom åren. Jag har alltid dragits åt de böcker som har någon sorts av mystik om sig, gärna någon fantasy eller deckare, men har även läst några klassiker och under de senaste året har jag verkligen utökat antalet böcker jag köper/lånar. Man kan se hur man har utvecklats från mellanstadiet, då jag knappt läste några böcker, till idag då jag läser lite varje dag, både på svenska och engelska.

Steampunk 

Soulles av Gail Carriger. De här är en av de där böckerna som var den första i en genre och som man älskade så mycket att man slukade flera andra som hör till samma område. 'Soulless' läste jag så sent som i somras, och jag hade läst ut hela serien inom två veckor. Om det inte säger något om dess värde kan jag inte uttrycka det mer i ord.

Fantasy (var tvungen att dela in i mindre kategorier, eftersom det finns så mycket inom genre)


Traditionell
Eragon av Christopher Paolini. Man skulle nog kunna säga att det är den 'riktiga' fantasyboken jag läste. Redan när 'Eragon' kom ut i början av min högstadietid blev jag smått beroende av boken, lånade om den hela tiden för att när som helst kunna läsa den. 

Vampyrer
Vampire Academy av Richelle Mead. Har läst väldigt många vampyrböcker, men Vampire Academy är bland de bästa av dem. 

Gudar
Percy Jackson av Rick Riordan. Är ett stort fan av Riordans böcker i alla fall, så egentligen borde det väl bara stå 'Rick Riordan', men det verkade något överdrivet (??).

Varulvar
Skuggvarelser av Magnus Nordin. En av de få svenska författare som hör till mina favoriter. Nordin skriver väldigt spännande böcker och "Skuggvarelser" är en av flera jag har läst av honom.

Häxor/Trollkarlar
Harry Potter av J.K. Rowling. Vem är det som inte har läst Harry Potter? :)

Feer
The Iron King av Julie Kagawa. Jag har läst massor av böcker med alver/feer men de har aldrig varit i centrum av händelserna. Så The Iron Fey var en härlig överraskning, hade inte förväntat mig att älska den som jag gör nu. Men Kagawa är väldigt bra på att göra intressanta karaktärer och slagfärdiga dialoger. Och med varje bok har hela berättelsen bara blivit bättre och bättre.

Demoner
Amuletten från Samarkand av Jonathan Stroud. En spännande och väldigt rolig bok, också en av de få (enda) böcker om demoner som jag har läst, så hade inte så många att jämföra dem med. 

Änglar
The Mortal Instruments av Cassandra Clare. Har ju kommit väldigt många serier om änglar de senaste åren, men av mina absoluta favoriter toppar The Mortal Instruments den listan!

Romantik 

Stolthet och Fördom av Jane Austen. Även om den är över hundra år är språket bland det vackraste jag har läst, och handlingen har den där äkta känslan av gammeldags England (när den skrevs var det väl nutid :) är bland mina favoriter. 

Dystopi

Divergent av Veronica Roth. Väldigt många av mina favoritböcker kommer från de senaste året, och 'Divergent' är inget undantag. Verkar som om jag väntar in till det sista att läsa alla dessa omtyckta och väldigt bra böcker (har inte ens läst 'Hungerspelen' ännu) och jag undrar om det är rädsla för att hamna under en trollformel som förvandlar mig till en skrikande fangirl? Kanske.

Klassiker

Tuck Everlasting av Natalie Babbitt. När jag var liten så köpte min mamma filmen som är baserad på boken, den var så vacker att det var min absoluta favoritfilm. Även om jag inte kunde läsa texterna så lyssnade jag och såg hur handlingen spelade ut sig, och när jag senare i gymnasiet fick reda på att handlingen kom från en bok gick jag till biblioteket och lånade den. Tuck Everlasting är boken om evigt ung kärlek som lever vidare trots allt motstånd,

Det var några av mina favoritböcker det, tog ett tag att välja ut dem alla. Men slutet gott, allting gott!


Vilka är era favoritböcker i de olika generna?

(Bilder från Google)

2 kommentarer:

  1. Ojojoj har du inte läst the Hunger Games?! Då har du verkligen något framför dig!
    Divergent, The Hunger Games är några av mina favoriter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är många som rekommenderar den, måste verkligen lära mig att lyssna på andra! :D

      Radera