onsdag 22 augusti 2012

The Girl in the Steel Corset - Kady Cross


Titel: The Girl in the Steel Corset
Författare: Kady Cross
Serie: Steampunk Chronicles #1
Sidantal: 473
Förlag: Harlequin Teen
År: 2011

Handling (från Goodreads)

In 1897 England, 16-year-old Finley Jayne is convinced she's a freak. No normal Victorian girl has a darker side that makes her capable of knocking out a full-grown man with one punch. Only Griffin King sees the magical darkness inside her that says she's special . . . that she's one of "them."

Bedömning

Jag har inte så mycket att säga om The Girl in the Steel Corset, så det kommer att bli en kort recension bara så att ni vet i förväg.

Bokens inledning är väldigt spännande, man hoppar direkt in i handlingen för att sedan s.k. rinna ut i sanden. Till en början gillade jag Finley, hon verkade vara en sådan karaktär som kan ta hand om sig själv samtidigt som hon är rädd för den delen av sig själv (hennes så kallade bad side) och jag hade hoppas på en bättre utveckling av henne. Men, nejdå. Istället serveras alla lösningar fram på silverfat, allt hon behövde göra vara att träffa Griffin King så löste sig allt. Blev verkligen arg  för det.

Det var ett tag sedan jag läste en sån här bok, inte steampunk (det läser jag mycket nu för tiden) utan en bok som är så slö att man somnar när man läser den. Vilket gjorde att jag släpade mig igenom en stor del av boken, men trots det så tycker jag att den har en chans för bra handling om bara författaren kunde ha skrivit lite bättre och jobbat mer med karaktärerna.

Favoritscener: början
Favoritkaraktär: Jack Dandy
Citat: “I like a little fight in my girls."
She grinned at him,causing blood to dribble down her chin.
"Then you're going to love me.”

Betyg

Handling 2/5
Omslag 3/5

Jag kommer nog att läsa den andra boken i serien, The Girl in the Clockwork Collar men det får bli någon gång i framtiden. 

1 kommentar:

  1. Ojdå, jag som hade tänkt beställa hem den boken snart, ska nog vänta lite med den då :)

    SvaraRadera