fredag 27 juli 2012

Insnärjd - Gena Showalter


Titel: Insnärjd (eng. Intertwined)
Författare: Gena Showalter
Serie: Intertwined #1
Sidantal: 395
Förlag: Harlequin
År: 2012

Handling
Aden Stone är inte som de andra tonåringar på Crossroads High, medan de går på fester och har vänner så har Aden fighter med zombies och fyra själar inom honom. En kan resa i tiden, en kan väcka de döda, en annan kan ta över en annans kropp och den sista kan förutspå framtiden. Det har varit orsaken till att han har kallats för galen i hela sitt liv, men det hoppas han ska sluta när han börjar på highschool och möter en speciell tjej.

Bedömning

Insnärjd var en bok som jag köpte när jag gick förbi bokavdelningen i en vanlig mataffär, jag lockades av det starka intrycket jag fick av bokens framsida och när jag väl hade läst baksidan fick den följa med hem!

Herregud vilken bok, men då menar jag på ett bra sett. Man skulle inte kunna tro hur innehållsrik den är bara från att läsa baksidan, men detta är en blandning med spöken, zoombies, vampyrer, varulvar, häxor, feer och andra mystiska varelser. Man skulle kunna tro att det skulle bli väldigt förvirrande med den samlingen, men Showalter gjorde istället ett mästerverk som var underhållande att läsa.

Jag tyckte om konceptet med att det lever fyra själar inom Aden, det var väldigt intressant att se hur deras förhållande med varandra var beroende av honom. Att de är tvungna att leva inom Aden utan förmågan att röra sig, men samtidigt uppleva alla känslor och förmågor de hade som människor. Vilket gjorde det väldigt roligt att läsa deras inre dialoger.

Boken var skriven från två perspektiv, Aden och Mary Ann - en tjej som han möter och känner en dragning till redan från början. Det var väldigt lätt att urskilja dem, och jag tyckte att Showalter har lyckats bra med skildringen av de olika personerna. Mary Ann är en något bestämd person som vet vad hon ska göra i livet, medan Aden är beroende av att behålla ett gott omdöme av sig själv för att slippa ungdomsfängelse. Men samtidigt så har båda en känsligare och ömtålig sida som kommer av att blivit övergivna i livet, det gjorde att jag kände med dem väldigt mycket.

Jag blev också glatt överaskad då handlingen tog en ny vändning vid mötet av Victoria och Riley. Med risk för spoiler tänker jag dock inte säga alltför mycket om dessa personer, men jag blev väldigt förvånad då man läser från två personers perspektiv och deras förhållande utvecklas inte som man hade trott. (inte för mycket spoiler här inte, för jag har inte sagt något!)

Slut sagt så var Insnärjd väldigt bra, men det fanns vissa luckor som störde mig. Som t ex varför Aden har själar inom sig, är Mary Ann mer än människa? Men de kommer antagligen att bli besvarade i de följande böckerna, hoppas jag.

Favoritscen: dammen
Bästa karaktär: Victoria
Citat: Vi kommer att fimpa den där idioten! Är det fel att det gör mig upphetsad? - Caleb


Betyg

Handling 4,5/5
Omslag 4/5

Den hittills kompletta serien:
1. Insnärjd (eng. Intertwined)
2. Befriad (eng. Unraveled)
3. Twisted
4. Untitled

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar