onsdag 11 juli 2012

Kampen för Frihet - Simon Scarrow


Titel: Gladiator - Kampen för Frihet (eng. Fight for Freedom)
Författare: Simon Scarrow
Serie: Gladiator #1
Sidantal: 262
Förlag: B Wahlströms
År: 2012

Handling
Rom år 61 f. Kr. 
Marcus är en 10-årig pojke som är son till en pensionerad Centurion, han har under sin uppväxt levt med sina föräldrar på en fridfull gård i Grekland. Men en dag så blir han tillfånga och såld som slav. Han blir köpt av en gladiatortränare och förs till Rom. Nu måste Marcus inte bara kämpa för sin egen frihet, utan även för andras, men kommer han att klara av det?

Bedömning

Kampen för Frihet fångade mitt öga när jag var inne i min Gladiator-period, det var en spännande bok som handlade om det antika Rom - med allt som hör därtill. Slavsamhället som Roms storhet byggdes på, den blodiga sanningen om hur en människas egen frihet hela tiden var lika skör som glas - att den när som helst kunde spricka. 
Men denna bok är förstås inte så otroligt blodig, det är faktiskt en bok skriven för den lite yngre publiken. Fast det ska inte säga något om dess värde, jag säger att vem som helst kan läsa denna bok. Och jag rekommenderar den till alla som är intresserade av historiska och äventyrsböcker.

Scarrow har en förmåga att skapa levande karaktärer, hans sätt att skriva gör att ingen är helt god eller ond - vilket är ett stort plus för mig. Och det gör karaktärerna så mycket mer mänskliga i mina ögon. Dessutom visar han hur de utvecklas under bokens gång, och ett bra exempel är Marcus. 
Marcus Cornelius Primus (älskar namnet!) är bara 10 år, men trots att sin unga ålder och att han har vuxit upp väl skyddad på en gård, är han väldigt smart och envis om än lite naiv ibland. Detta är hur Marcus uppträder i början av handlingen, men ju längre fram man kommer desto mer ser man personen som han kommer att bli som äldre - en beslutsam och stark krigare. 

Boken är skriven från Marcus synpunkt, men man får flera inblickar i bikaraktärernas liv genom att de själva berättar om det. Det är väldigt skickligt gjort och det ger en bra stämning i berättelsen. 

Scarrow är en författare som jag först hörde talas om när jag såg Kampen för Frihet, så jag visste ingenting om hans skrivsätt eller vilka andra böcker han hade skrivit. Och jag säger det, Jisses! Han kan verkligen skriva en spännande bok i historisk miljö. Jag har läst väldigt mycket om Romariket - dess början, höjdpunkter och fall - och det kändes lite grann som att transporteras bakåt i tiden när jag läste denna bok. Sättet han beskriver på lämnar tillräckligt mycket plats för att läsaren ska kunna leva sig in i handlingen, och jag ser fram emot att kunna läsa nästa del i serien när den väl har kommit ut!

Bästa Scen: samtalet med Portia
Favoritkaraktär: Spartanen
Citat: Trots allt som har hänt så kände han sig trygg med sina tre vänner. Numera bertraktade han dem nästan som äldre bröder. Kanske inte riktigt bröder, tänke han för sig själv. Snarare farbröder.


Betyg

Handling 3/5
Omslag 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar